Les paraules
justes, els amants, el sentiment de ser poble, els miserables trens creuant
tota la nit, tots els amors, les vides, els poemes de Rilke, el cantó del
carrer de Guillem de Castro, el record d'aquella mare que no li havien dit que
el fill havia mort, la parella perduda pel carrer de Roters, els silencies de
Déu, les mans que seguiren el rostre de Flèrida, el so de la guitarra amarga,
els ponts vells que li agradaven al poeta, els polsosos autobusos que anaven a
Sagunt i Sogorb, els xiquets que van a escola, els billars de Colom des d’on s’escoltaven
els crits de la Plaça de Bous, Ciril Amorós, Blanqueries, Ponts de la Trinitat,
la dona que baixava i duia una cistella per la vora del riu cap a la Presó
Model, els versets eucarístics de Bertran Oriola, els arbres de l’Albereda, la
fira que es plantava en el Pla del Remei, la soledat del port d’aquell vespre d’hivern,
l’home que palpava un cos d’adolescent mentre ella es menjava un pastís sense
participar, la marxa de Mao pel continent de Xina, el pas a nivell del camí de
Madrid, els gitanos que tenien enceses les fogueres, aquell amor, l’amor, amor
d’ungles i dents, el teu nom i el meu nom escrits en la paret plena de cors i
de rúbriques, el cant de Gerwhinn, la brusa oberta mostrant uns pits turgents,
les Estances de Riba i les Rimas de Bécquer, les paraules amables que ja no diu
ningú, els canyars de la vora de la séquia, les tres Èglogues que van nàixer
una nit, les veus que eixen del bar, el gloriós Sant Ramon Nonat, la fam, la
precarietat com hi ha els sermons i hi ha el pecat i les notes de societat, els
morts que viuen i donen la ma i tenen a punt una frase oportuna, l’ofici de l’alegria,
el fosc amor treballador siga de nit siga de dia, Antoni que ha mort, Joan que
ha mort, el Saboner que ha mort, la por en les cantoneres, les llàgrimes en els
arbres, en el vent, aquells núvols de fum de les locomotores, l’home que pixava
cansadament en el solar, els de la quinta del 42, els pits novells de Flèrida,
la sepultura d’Ausiàs, el cel ple de jardins, els morts que ningú no sabrà que
són morts i van a missa de dotze els diumenges, la parella d’amants que es
perdia pel carrer de Roters, la vida entre pedres cultes i nobilíssimes, els
temps de la postguerra, aquells besos darrers, els volums de l’amor, un amor,
les famílies de dol per tota la vida, el front de Terol, el vagó de tercera que
creuava la nit, el futbol de la tele, la pensió que tenia una escala de fusta
com la de “Crim i càstig”, el tísic nat a Valladolid que s’entenia amb una
criada de Jaen, les paraules ocultes cautament als calaixos, el cafè de El
Siglo, les trompetes que allarguen els rius vora la pena dels amants, el vi
begut en casa a l’hora de menjar, les ungles duríssimes dels hòmens de la
Bíblia, l’evocació de Súnión, els llençols que volaven damunt dels cossos
ardents, l’ofici de forner i la vostra mà en la meua com un grapat de terra,
arrelats l’un en l’altre, fent poble, germans, fent poble.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada