Total de visualitzacions de pàgina:

dijous, 19 de juny del 2014

EL DISCURS DEL REI



Si jo, un ciutadà dels molts de vida gairebé invisible, haguera fet el discurs en què s’ha presentat a la societat espanyola el nou rei, Felip vi, segurament els arrambatges em plourien a semalades per tots els costats. L’acusació de demagògic em perseguiria i en marcarien a foc per no parlar més que d’utopies i banalitats, però clar ni jo he heretat un regne, evidentment perquè mon pare no era cap rei, ni em diuen Felipe vi, encara que la bona de ma mare, quan jo era xicotet i caminava per casa a colps i ensopegades, sempre em deia que era el rei de la casa. Premonicions de les mares: jo em cauia tantes vegades com, anys després, es cau Juan Carlos, el rei abdicat, per això el meu títol de rei d’anar per casa. 

 Res nou, però, sota la carpa circense de la política espanyola:

1 Fe en la unitat d’Espanya. D’ACÍ NO SE’N VA NINGÚ. 

2 En el respecte a la llei cabem tots, i totes les formes de sentir-se espanyol. JA HO SABÍEM.

3 Clam a favor d’una Espanya unida i diversa. ELS DESERTORS SERAN ESCARNITS.

4  El castellà ens uneix com a motor per posicionar Espanya al món. TAMBÉ HO SABÍEM.

5 Una Espanya en què els ciutadans ens refiem de les nostres institucions. QUIN REMEI?

6 Un brindis a les víctimes del terrorisme. TRADICIONAL I ESPERAT.

7 Un desig de què la Corona es mostre íntegra i honesta. HO DIRÀ PER SON PARE.

8 La defensa dels interessos generals. QUIN SÓN EIXOS INTERESSOS?

9 Espanya és una gran nació en la que creu i admira. PERÒ ALGUNS NI CREIEM NI ADMIREM. 

10 Avui Espanya és una democràcia consolidada. SENSE DRET A DECIDIR, PERÒ.

En fi, un decàleg ja sabut, en una cerimònia més passada de moda que jo mateix. No obstant, en tot el temps que ha durat la proclamació, en totes les coses que s’hi han dit, en totes les anècdotes que hi han ocorregut, per alguns periodistes afectes, i sublimment enamorats de la monarquia, la vella i la nova, com l’ínclit Fernando Onega, la primera cosa que ha trobat per donar titular a la seua crònica ha estat que, ni el lehendakari basc Íñigo Urkullu ni el president català Artur Mas, han aplaudit el discurs del rei Felipe vi. Llastimós i ridícul, com el discurs del rei.