Total de visualitzacions de pàgina:

dijous, 21 de novembre del 2013

LA "CONCERTINA" DE MELILLA

Ja és conegut per tothom que, a la frontera entre Melilla i el Marroc hi ha una tanca per impedir el pas il·legal de la gent que, fugint de les horribles condicions de vida dels seus països i creient que a Espanya – Melilla encara és Espanya –  van a  trobar situacions millors per instal·lar-s’hi, intenten saltar-la dia rere dia. Una tragèdia sense nom, perquè la majoria acaben detinguts per la guardia civil i reclosos en una mena de centre penitenciari, agarberats i a l’espera de ser retornats als seus països. Aquells que pensen que en lliurar la vigilància policial han tingut més sort i han pogut entrar fugitivament a Espanya, els espera el carrer, la humiliació, la fam, la por, la insolidaritat i la desesperança.
Per dificultar, encara més el pas d’emigrants per les tanques frontereres, les autoritats competents han ordenat col·locar [1]“concertinas”. Consultades les enciclopèdies i els diccionaris que tinc a l’abast, resulta ser que un concertino no és altre que un grup de solistes d’un instrument determinat i/o el primer(a)  violinista d’una orquestra simfònica. Realment, atenent les definicions, el vocable en concret no és més que una manera de recercar, capgirar i esprémer el cervell fins a l’impossible per amagar que, darrere d’un mot tan sonor, hi ha unes fulles metàl·liques molt esmolades, que produeixen ferides bàrbares per tot el cos dels agosarats que salten la tanca. Una brutalitat inhumana.
Preguntat Rajoy per la terrible “concertina” ha respost que “no sabe si eso puede producir efectos sobre las personas... que es algo que siempre ha estado ahí... que quiere mantener la integridad física de las personas”... Com que un periodista li ha engegat que això són fulles d’afaitar i que està clar que fan mal a les persones, el senyor president d’Espanya, ha respost  que “sí, pero todos todos los accidentes que ha habido hasta ahora han sido por saltar la valla. Habrá que mirarlo”. En altres paraules ha vingut a dir que qui no vulga veure llàstimes que no vaja a la guerra, o com és diu a Espanya, “quien no quiera polvo que no vaya a la era”. Contra el clam de tota l’oposició per retirar les “concertines” el Grup Popular s’hi ha negat en rodó, demanant als grups que deixen de fer demagògia i no incendien més. A més ha recordat que les “concertines” foren instal·lades durant el govern de Zapatero i que Rubalcaba, en la legislatura anterior, les va qualificar de mida dissuasòria i legal, intentant fer veure que uns i altres actuen igual. Nosaltres, això, ja ho sabem des de fa temps.
No obstant aquest entestament del PP en mantenir les “concertines”, el Fiscal General de l’Estat, Eduardo Torres-Dulce – el que no vol que s’impute a la filla del rei – ha iniciat una investigació per una qüestió d’estricta humanitat; Antoni Picó, de CiU ha considerat la “concertina” una crueltat sense mida; Joan Tardà, d’ERC s’ha referit a ella com una vergonya; Rosa Díez, d’UPyD, ha retret al govern el fet de no cridar les fulles d’afaitar pel seu nom; Joan Coscubiela, d’Izquierda Plural, ha atacat l’executiu per cercar un nom d’un instrument musical a quelcom que fereix i pot matar; Niel Muiznieks, comissari dels drets humans del Consell Europeu, afirma que la mesura només va a causar més desesperació. També s’hi ha manifestat en contra d’aquesta barbaritat la  defensora del poble i els sindicats de la policia i moltes ONG.

    






[1] La “concertina barbada” és un filferro amb tallants, que s’hi va instal·lar per primera vegada durant el govern de José Luis Rodríguez Zapatero, encara que fou retirada en 2007 i substituïda per una sirga tridimensional, coneguda com “la triple tanca”, en observar les profundes ferides que ocasionava a les persones que intentaven saltar-la.